Fase 1: 2005-2008
In mei 2004 stelde de minister voor Ontwikkelingssamenwerking de zogenaamde Commissie Doornbos (bestaande uit Gerard Doornbos, Piet Moerland, Tineke Lodders-Elfferich en Rudy Rabbinge) in met het verzoek om te onderzoeken hoe een partnerschap van Nederlandse ontwikkelingsorganisaties, landbouwbedrijfsleven, financiële sector en kennisinstellingen kon worden opgezet om slagvaardig en vraaggericht in te spelen op behoeften en mogelijkheden van producentenorganisaties uit ontwikkelingslanden. In haar rapport Plan van Aanpak Strategisch Samenwerkingsverband ter Versterking van Producentenorganisaties in het Zuiden concludeerde de Commissie dat er voldoende draagvlak bestaat voor zo’n partnerschap.
Eind maart 2005 tekenden negentien organisaties een samenwerkingsovereenkomst en werd Agri-ProFocus een feit. Vanaf dat moment hebben lidorganisaties hun kennis- en financiële bronnen samengebundeld in ondersteuningsprogramma’s voor producentenorganisaties, verschillende leerbijeenkomsten en follow-up activiteiten. Eind 2008 telde Agri-ProFocus 27 leden.
Fase 2: 2009-2012
In de afgelopen jaren is er een mondiaal bewustzijn opgekomen dat landbouw te vaak is genegeerd als katalysator voor economische ontwikkeling en armoedebestrijding. De wereldwijde voedselcrisis aan het eind van 2007, het Wereldbankrapport “Agriculture for Development” en de gezamenlijke notitie van de ministeries van LNV en OS “Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid” bevestigen de noodzaak van het nemen van duurzame korte- en met name langetermijnmaatregelen gericht op landbouwontwikkeling.
Agri-ProFocus toont haar relevantie en innovatieve perspectief op deze ontwikkelingen in het Strategische Plan 2009-2012. Het versterken van boerenondernemerschap is het belangrijkste doel van de tweede fase van het Agri-ProFocus partnerschap. Door het faciliteren van effectieve samenwerking en het versterken van de capaciteit van producentenorganisaties wil Agri-ProFocus bijdragen aan een gunstig klimaat voor boerenondernemerschap.
De focus ligt op het versterken van boerenondernemerschap, actiegerichte landenprogramma’s, leren en innovatie op het niveau van leden en producentenorganisaties, intensivering van de inzet van leden en grotere betrokkenheid van de private sector. De thema’s waar we met name op richten zijn waardeketens, financiële diensten en duurzame voedselproductie, met gender als transversaal thema.
Lees meer in het Strategisch Plan 2009-2012 of in de Samenvatting (in het Engels).